Winorośl jak feniks
Wydawnictwo "Artibus" z siedzibą w Warszawie przy Chmielnej 47a, znane jest z wcześniejszych, datowanych na 1907 rok, kartek pocztowych artystyczno-etnograficznych. Później, do 1939 roku wydawało doskonałe technicznie fotograficzne widokówki.1 Jedną z tych doskonałości jest czarno-biały Widok z Kanonii.
Na fotografii, patrząc od lewej, widoczna jest wieża Zamku Królewskiego, prezbiterium i zakrystia katedry, wylot ulicy Jezuickiej i narożna kamieniczka Kanonii, w głębi wieże kościoła Jezuitów.
Składnica i Wydawnictwo Pocztówek K. Wojutyński Warszawa z numerem 51 na rewersie to zapis na rewersie pocztówki fotograficznej z opisem Warszawa, ul. Kanonia.
Tenże Konstanty Wojutyński jest autorem zdjęcia przedstawionego na pocztówce.
Wydawnictwo Ruch jest wydawcą pocztówki Warszawa. Widok na Kanonię, do której zdjęcie wykonała Zofia Chomętowska. Fotograficzna pocztówka na rewersie ma sygnaturę B 2033. W okresie międzywojennym monumentalna brama pod galerią łączącą Katedrę z Zamkiem Królewskim była zamykana na różne sposoby. Raz była zamurowywana, innym razem zamykana drewnianymi wrotami, a w połowie lat trzydziestych XX w. zamknięcie stanowiła ozdobna metalowa krata.
Na fotografii, poza oryginalnym ujęciem zza kraty, zwraca uwagę winorośl, porastająca kamieniczki. Po zniszczeniach wojennych winorośl odrodziła się dosłownie jak feniks z popiołów. Kamienica zrównana z ziemią w Powstaniu Warszawskim, w niedługim czasie po odbudowie, każdej wiosny zieleni się od nowa. Zlikwidowana przed dwudziestoma laty, w związku z planowanym i niezrealizowanym do dzisiaj remontem (tynki), powtórnie odżyła z ogromną siłą, kpiąc sobie tym razem z konserwatorów i zarządzających staromiejskimi zabytkami.
Zofia Chomętowska fotografowała poza Warszawą Kresy i inne polskie miasta, w tym Płock. Do publikacji na kartach pocztowych jej fotografie wykorzystywane były głównie przez wydawnictwo Ruch. (LB, maj 2012)
Notki biograficzne:
Chomętowska Zofia (1902-1991) Pochodziła z arystokratycznej rodziny książąt Druckich-Lubeckich. Od roku 1928 fotografowała aparatem małoobrazkowym Leica. Jako jedna z pierwszych doceniła zalety aparatu małoobrazkowego. Była współzałożycielką Związku Polskich Artystów Fotografików. Znana jest przede wszystkim z dokumentalnych zdjęć Warszawy. Jej najbardziej znane projekty to: "Warszawa wczoraj, dziś i jutro" (1938) i "Warszawa oskarża" (1945).
1 Morgulec, J.: Słownik nakładców i wydawców pocztówek na Ziemiach Polskich oraz poloników. Cz. I, Warszawa, 2000
Liczba wejść:
Wykorzystujemy pliki cookies w celach statystycznych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności naszej firmy dotyczącej cookies. Akceptuję.
Pocztówki Płockie. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Prywatności