Posterunki na drewnianym moście
Pierwszy stały most na Wiśle w Płocku został zbudowany podczas I wojny światowej. W październiku 1915 roku Niemcy rozpoczęli budowę mostu o długości 655 metrów, wspartego na 15 drewnianych filarach, do połowy obitych blachą. Wykorzystano przyczółki istniejących wcześniej mostów łyżwowego i pontonowego, tyle tylko, że wobec znacznego podwyższenia mostu trzeba było także wykonać wysokie nasypy przy wjazdach na most. Wcześniej w innym miejscu niż wyżej wymienione - bliżej katedry, zbudowany został przez wojska niemieckie most pontonowy nazywany również mostem wojennym (fot. 1).
6 maja 1916 roku, w otoczeniu miejscowych władz cywilnych i komendantury miasta, ceremonii otwarcia ruchu na moście dokonał generał-gubernator Hans von Beseler.
W miesiącach letnich most był czynny od godz. 5 rano do 22. Jazda po moście mogła odbywać się jedynie stępa.1 Z uwagi na toczącą się wojnę dla Niemców był obiektem strategicznym i stale strzegły go wojskowe posterunki.
Niemieckie wydawnictwa posiadające odpowiednie zezwolenia, prześcigały się w produkcji pocztówek związanych tematycznie z działaniami wojennymi i zwycięstwami Niemców. Wśród niezliczonej ilości opisywanych pocztówkowymi obrazami miejsc znalazł się także Płock. Pocztówce z opisem Östliches Kriegsbild - Die Brückenwache (Obrazy wojny na wschodzie - warta mostowa), towarzyszą w tej samej serii inne kartki. Są to dwie pocztówki zatytułowane Plock an der Weichsel (jedna z nich na fot. 2) i znane spoza kolekcji Widok Płocka z wysokości 280 m. i Widok lotniska w Płocku z balonem. Wszystkie wydane przez wydawnictwo Kahan, Königsberg (Królewiec). Fotografia z wartą mostową była wykorzystywana w innych wydaniach, seriach i zestawach pocztówek.
Pocztówka Wydawnictwa Hermann Wolff z Berlina z wyraziście pokazaną drewnianą konstrukcją mostu i postaciami wartowników, jest kolejną z tej tematyki kartką związaną z Płockiem.
Na pocztówce wysłanej z Płocka w styczniu 1917 roku rzadkie ujęcie - most od strony Płocka z widoczną budką wartowniczą, a na fotografii niżej - wartownik na posterunku (korespondencja 31 grudzień 1916 rok).
Most wymagał stałej konserwacji i ponoszenia poważnych wydatków na odbudowę drewnianych filarów i izbic. Niekiedy, ze względu na brak środków finansowych, ograniczano ruch na moście, a w roku 1932 zamknięto go nawet na jakiś czas całkowicie.
Most dotrwał w nienaruszonym stanie do 8 września 1939 roku, kiedy to ustępujące oddziały wojsk polskich uszkodziły w nim kilka przęseł. Naprawiony przez Niemców, od 1940 r. znowu był czynny i fotografie tego "wojennego" mostu znalazły się na niemieckich pocztówkach okupacyjnych (ikonografia do innego artykułu). 20 stycznia 1945 r. uciekający okupanci zniszczyli most ponownie. (LB, luty 2011)
1 Koński, W.: Historia płockich mostów na Wiśle. Sygnały Płockie, Nr 5 (84)
Liczba wejść:
Wykorzystujemy pliki cookies w celach statystycznych. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdują się w polityce prywatności naszej firmy dotyczącej cookies. Akceptuję.
Pocztówki Płockie. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Prywatności