Dawne statki na Wiśle. Stare pocztówki.

Kronika zmiany nazw

Statek zbudowany w 1903 roku i nazwany "Krystyna" początkowo pływał jako holownik na górnej Wiśle. Po ustąpieniu Rosjan z Polski przejęty został w listopadzie 1918 roku przez polskie Ministerstwo Komunikacji i otrzymał nazwę "Wyspiański". Od 1924 do 1932 roku używany przez administrację wodną we Włocławku i Warszawie, rok później trafił do Płocka.

Fotografia J. Wołyńskiego na pocztówce Płock. Port. wydanej w latach 30-tych XX wieku przez wydawnictwo Ruch pokazuje statek w płockim porcie, a ponadto usytuowanie portu wobec miasta położonego po drugiej stronie Wisły.

Płock. Port. fot. J. Wołyński

Po wojnie, w latach 1945 -1950 statek pływał w Państwowym Zarządzie Wodnym w Płocku dalej pod nazwą "Wyspiański" i kolejne dwa lata jako holownik i statek rezerwowy w Warszawie. W 1954 roku przebudowano go na statek pasażersko-towarowy, przekazano Warszawskiej Żegludze na Wiśle i zmieniono nazwę na "Dunajec" . W latach 1954 - 1959 pływał w służbie holowniczej i niekiedy pasażerskiej, głównie na trasie Warszawa - Płock. Najczęściej holował do Warszawy zestawy barek, które przejmował w Płocku.1

Statek Dunajec. Lata pięćdziesiąte.

Na pamiątkowej fotografii z lat pięćdziesiątych XX w. z widokiem na praski brzeg Wisły - wykonanej najpewniej podczas zwiedzania Warszawy, widać nadbudówki i komin stojącego przy nabrzeżu statku "Dunajec".

Ciekawostką na drugim planie fotografii, przy moście Śląsko-Dąbrowskim, jest budynek stacji kolejki wąskotorowej Jabłonna - Wawer Warszawa Most. Na krótko przed II wojną światową w miejscu drewnianego dworca wystawiono kolejny budynek, tym razem murowany.2 W czasie okupacji niemieckiej, w 1943 roku, nazwę stacji zmieniono na Warschau Weischelbahnhof (pol. Warszawa Wisła).

Stacja Most. Lata czterdzieste.

Fotografia wyżej przedstawia budynek stacji z początku lat 40-tych XX w. Nazwę stacji Most przywrócono po wyzwoleniu Warszawy w styczniu 1945 roku. Pierwszy pociąg ze stacji dotarł do Jabłonny w kwietniu, a regularny ruch na tej trasie przywrócono w maju 1945 roku. W miejsce zniszczonego we wrześniu 1944 mostu Kierbedzia - widocznego na zdjęciu po lewej stronie, w latach 1947-49 zbudowano most Śląsko-Dąbrowski.3

W 1960 roku statek "Dunajec" został wycofany z ruchu. W lutym 1956 dokonano likwidacji połączenia do Jabłonny, a budynek dworcowy rozebrano w grudniu 1969 roku.(LB, sierpień 2019)

1  Fidelis, S.: Wisła rzeka mojego życia Statki i ich załogi, POKiS 2013, s. 90

2  Zieliński, J.: Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, tom 15. TonZ, 2011, s. 315

3  Pokropiński, B.: Kolej jabłonowska, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2004, s. 66

< poprzedni artykułkolejny artykuł >

do góry

 

Liczba wejść:

Pocztówki Płockie. Wszelkie prawa zastrzeżone.