Płock na starych pocztówkach.

Statek wiślany "Bałtyk"

Stałym elementem pejzażu wiślanego sprzed kilkudziesięciu lat były statki pasażerskie, utrzymujące komunikację między miastami i pozwalające na atrakcyjny wypoczynek. Największym z nich był "Bałtyk".W 1927 roku Max Friedman (wiślany armator i współzałożyciel Polskiej Żeglugi Rzecznej Sp. z o. o.) podpisał umowę z gdańską stocznią Danziger Werft na budowę statku. Gotowy Bałtyk przekazano armatorowi 5 lipca 1928 roku. 15 lipca statek wyszedł z Gdańska i w dwa dni później zacumował przy moście Kierbedzia w Warszawie. W pierwszy rejs z kompletem pasażerów wyruszył do Gdańska 1 sierpnia tegoż roku. Później pływał do Torunia, albo w okolicach Warszawy w tzw. rejsach dancingowych.

Verlag Bruno Kamm

Po zajęciu we wrześniu 1939 roku Warszawy, Niemcy zarekwirowali statek i od maja 1940 roku eksploatowali go jako statek wczasowy dla pracowników stoczni pod nazwą "Baltig". W 1941 roku statek przebudowano na rządowy statek inspekcyjny. Baltig pływał na trasie Gdańsk - Płock z delegacjami różnego stopnia. W marcu 1945 roku Niemcy osadzili niesprawny statek na dnie. Na pocztówce wyżej, wydanej po 1941 roku przez niemieckie wydawnictwo Bruno Kamma, statek Bałtyk na przystani w Płocku.

Po zakończeniu działań wojennych wrak Bałtyka odnalazł jego przedwojenny właściciel. Statek podniesiono i odholowano do stoczni w Gdańsku (dawnej Danziger Werft), która dokonała napraw. Po remoncie, w lipcu 1947 roku Bałtyk przybył do Warszawy i do listopada pływał w rejsach dansingowych z Warszawy do Wilanowa.

W maju 1948 roku Polska Żegluga na Wiśle skierowała go na linię Warszawa - Włocławek - Toruń. Po zakończeniu sezonu, we wrześniu statek przeszedł do Płockiej Stoczni Rzecznej. Tu przywrócono mu m.in. dawny pierwotny układ kabin i po remoncie zakończonym w czerwcu 1949 roku, Bałtyk rozpoczął rejsy na trasie Warszawa - Gdańsk.

Na pocztówce wydanej przez Wydawnictwo PTTK w 1969 roku Statek Warszawskiej Żeglugi na Wiśle "Bałtyk" na tle panoramy Płocka.

Statek Warszawskiej Żeglugi na Wiśle Bałtyk na tle panoramy Płocka, Wyd. PTTK, fot. R. Eberhardt

W tym czasie eksploatowano 16 parowych statków pasażerskich - bocznokołowców, utrzymując stałe linie żeglugowe z Warszawy do Gdańska, Płocka, Sandomierza i Kazimierza. Jednak nie było to zawsze tak oczywiste i tak wspomina autor opracowania o komunikacji wodnej w rejonie warszawskim: "pamiętam, że w czerwcu 1948 roku, z okazji ukończenia szkoły podstawowej, zorganizowano nam wycieczkę do Gdańska. Statkiem dopłynęliśmy do Włocławka (z przerwą na zwiedzanie Płocka), a dalej pociągiem. Poza tym statek kilkakrotnie zatrzymywał się na mieliznach, a my kilkaset metrów pokonywaliśmy pieszo wzdłuż lewego brzegu Wisły. Dodatkową atrakcją było opuszczanie komina statku w czasie przepływania pod przeprawami mostowymi o niskiej skrajni nad lustrem wody (np. w Wyszogrodzie)".1

W Bazie Remontowej Żeglugi Warszawskiej w Płocku statek znalazł się ponownie po zakończeniu sezonu w 1964 roku. Wymieniono mu wówczas całe poszycie podwodnej części kadłuba. Po sezonie wycofano statek z linii i przeznaczono na statek wczasowy państwowego Funduszu Wczasów Pracowniczych. Podczas 14-dniowych turnusów na trasie Warszawa - Gdańsk zatrzymywał się po drodze w ciekawszych miejscach. Na pocztówce wydanej przez Spółdzielczy Instytut Wydawniczy "Kraj" w Warszawie w drugiej połowie lat 60-tych XX wieku, w serii zatytułowanej "Wisłą do morza", statek na trasie wczasowego rejsu.

WISŁĄ DO MORZA Wczasy na statku Bałtyk. Ze zbiorów Wiejsk. Spółdz. Kin. Spółdzielczy Instytut Wydawniczy Kraj - Warszawa

W czerwcu 1971 roku Bałtyk powrócił na trasę pasażerską Warszawa - Gdańsk. Mocno zużytego weterana wycofano z ruchu po zakończeniu sezonu 1973 roku.

W 1990 roku w Rynii nad zalewem Zegrzyńskim służąc jako magazyn, został zgnieciony przez lody i osiadł na dnie tak, że nad wodę wystawały tylko pokład i nadbudówki. (LB, czerwiec 2011)

1  Kotuszewski, A.: Komunikacja wodna ze szczególnym uwzględnieniem rejonu warszawskiego. Transport Miejski Nr 7-8/2003, s.42

< poprzedni artykułkolejny artykuł >

do góry

 

Liczba wejść:

Pocztówki Płockie. Wszelkie prawa zastrzeżone.